مقالات

آشنایی با تکنولوژی SDN (بخش اول)

آشنایی با تکنولوژی SDN بخش اول
بخش اول :

مشکل شبکه های امروزی ما چیست ؟

کاربران امروزی به شدت به این موضوع عادت کرده اند که دیگر در اانتظار برآورده شدن خواسته هایشان توسط شرکت های بزرگ و حتی سرشناس نمی نشینند و خود دست به کار میشوند تا نیازهای خود را برطرف کنند و به هیچ عنوان خود را محدود به اسم, شرکت , سازمان و یا برند تجاری خاصی نمی کنند که این دسته سازمان ها نیازهای نرم افزاری و اپلیکیشنی کاربران را برطرف کنند بلکه کاملا عکس این موضوع صادق است , به طوری که کاربران امروزی برای یافتن آن چیزی که مورد نیازشون هست وقت صرف میکنند , تحقیق میکنند , انرژی میگذارند تا در نهایت خواسته خودشان را برطرف کنند.

حال این برطرف کردن خواسته کاربر می تواند یا جست و جو در سایت های مختلف و یافتن نرم افزار مورد نظر و دانلود آن باشد یا نه حتی در بعضی موارد که شامل کاربران حرفه ایی و فنی می شود ,  خود کاربر دست به کار شده و با استفاده از علم و دانش خود و با استفاده از سیستم عامل هایی مثل سیستم عامل های متن باز خود ابزار مورد نیاز خودشان را برای خودشان فراهم می کنند . به عنوان مثال این ابزار ها  می توانند به عنوان نرم افزار به عنوان سرویس (Software as Service(SaaS)) مورد استفاده قرار گیرند و خیلی مثال هایی از این قبیل.

اغلب شرکت ها و سازمان های (آی تی) باید تلاش کنند تا تمام این ابزارها را فراهم و حفظ کنند و برای پشتیبانی آن هم به دنبال راه کارهای مناسب باشند.در کل امروزه ایجاد محدودیت برای کاربران در سازمان ها و شرکت های بزرگ به طور کل موضوعی رد شده است, به طور مثال امروزه حتی بعضی از سازمان ها و شرکت های مهم  اجازه استفاده از نرم افزارهای متن باز را مثل (MySQL) را در سیستم های بحرانی و حیاتی خود را هم به کاربران میدهند تا مانع محدودیت برای کاربران سازمان خود شوند و در عین حال وابستگی سازمان خود را هم به شرکت های Close Source  از بین میبرند چون در اینصورت سفارشی کردن محصول را برای سازمان خود راحت تر و قابل دسترس تر می کنند در ضمن اینکه از پرداخت هزینه های گزاف هم اجتناب می کنند.

در این مسیر پیش رو به سوی نوآوری و  یکپارچه سازی و سفارشی سازی ابزارها و نرم افزارها و …. کاربران شبکه هم مستسثنی از این قضیه  نیستند آن ها هم نیاز هایی از این قبیل دارند و آن ها هم نیاز به گسترش و پیشرفت کار خود در شبکه را جزو نیازهای مهم و حیاتی به حساب می آورند و می خواهند  توانایی سفارشی سازی ابزارهای (شبکه) خود را در شبکه از نظر خدمات , برنامه های کاربردی و پشتیبانی را دارا باشند. در این میان کلمه Application ( برنامه ) برمیگردد به برنامه های شبکه ایی  یا Network Application’s مانند Routing(مسیریابی), (Optimization) بهینه سازی یا (Security) امنیت و ……

برای انطباق با این نیازهای روزافزون کاربران امروزی شبکه نیاز به متحول شدن در نحوه کار و پیاده سازی شبکه به چشم می خورد. در اصل نتیجه مطلوب این است که شبکه های امروزی را که روز به روز هم در حال گسترش هستند را قابل برنامه ریزی کنیم در ننتیجه این کار خیلی خیلی راحت تر می توانیم در شبکه تغییرات ایجاد کنیم, حال چه این تغییرات برای گروه خاصی باشد یا برای کل سازمان یا شرکت فرقی ندارد مهم مدیریت ساده و در اصل یــــــک پـــــــــارچــــــــه سازی مدیریت شبکه است به طوری که مثلا برای ایجاد یک تغییر در پیکربندی (Configuration) چند دستگاه نیاز به حضور نقطه به نقطه (Point-By-Point) پای هر دستگاه نداشته باشیم و تنها با اعمال تغییرات مورد نیاز در نرم افزار یکپارچه سازی شبکه کلیه تغییرات روی دستگاه ها اعمال شود.

برای رسیدن به این هدف یک تکنولوژی جدید به نام Software Defined Network یا SDN   را معرفی می شود که در ادامه به بحث راجع به این تکنولوژی جدید , پروتکل های آن و نحوه اعمال آن و شرایط مورد نیاز برای اعمال این تکنولوژی را مورد بررسی قرار می دهیم. اما در بخش بعدی قبل از پرداختن به تکنولوژی SDN چند مورد را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

0 0 امتیازها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم ، لطفا دیدگاهی بنویسیدx