مقالات

معرفی دوره های آموزشی میکروتیک

 MTCNA: Mikrotik Certified Network Associate

دوره آموزشی کارشناس شبکه های میکروتیک (MTCNA)  اولین و پایه ای ترین دوره از سری دوره های  آموزشی شرکت میکروتیک می باشد وعملاً پیش نیازی ندارد ولی برای درک بهتر پیشنهاد می شود دانشجویان آشنایی مقدماتی با مفاهیم شبکه و پروتکل IP و مدل TCP/IP داشته باشند. در این دوره دانشجویان با مفاهیم پایه ای شبکه و تجهیزات میکروتیک (سیتم عامل RouterOS و سخت افزار RouterBoard) به طور کامل  آشنا خواهند شد، همچنین سایر مباحث دوره های بالاتر را به طور جزئی فرا خواهند گرفت. در پایان دوره آموزشی، دانشجویان قادر به انجام تنظیمات اولیه برروی میکروتیک هستند وهمچنین مهارت راه اندازی Routing، DHCP، DNS، Wireless، انواع Tunnel، Firewall ،Queue و غیره را نیز دارا خواهند بود.

 MTCRE: Mikrotik Certified Routing Engineer

عنوان این دوره مهندسی مسیریابی شبکه های میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی آموزشی دوره ی MTCNA می باشد. در دوره آموزشی مهندسی مسیریابی شبکه های میکروتیک  (MTCRE) مفاهیم و تنظیمات مربوط به مسیریابی بر روی میکروتیک به طور کامل آموزش داده خواهد شد و در پایان این دوره آموزشی دانشجویان قادر به راه اندازی Route های استاتیک و داینامیک مانند OSPF و همچنین تنظیمات انواع Tunnel ها و VLAN و … خواهند بود.

 MTCWE: Mikrotik Certified Wireless Engineer

عنوان این دوره مهندسی شبکه های بی سیم میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی آموزشی دوره ی MTCNA می باشد. در دوره آموزشی MTCWE مفاهیم و تنظیمات انواع لینک های بی سیم با استفاده از میکروتیک به طور کامل آموزش داده خواهد شد. در پایان این دوره آموزشی دانشجویان قادر به راه اندازی کلیه حالت های لینک های بی سیم مانند  Point to Point یا Point to Multipoint خواهند بود.

 MTCTCE: Mikrotik Certified Traffic Control Engineer

عنوان این دوره مهندسی کنترل ترافیک شبکه های میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی آموزشی، MTCNA می باشد. در دوره ی آموزش MTCTCE مفاهیم و تنظیمات مربوط به کنترل پهنای باند و مسیر عبوری پکت ها و مفاهیم Firewall بر روی میکروتیک به طور کامل و پیشرفته آموزش داده خواهد شد. در پایان دوره آموزش MTCTCE دانشجویان قادر به راه اندازی انواع صف ها، انواع فیلترها و غیره در روتر میکروتیک خواهند بود و مفهوم Packet Flow در میکروتیک را به طور کامل مسلط خواهند شد.

 MTCUME: Mikrotik Certified User Management Engineer

عنوان این دوره، مهندسی مدیریت کاربران شبکه های میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی آموزشی دوره ی MTCNA می باشد. در دوره ی مهندسی مدیریت کاربران شبکه های میکروتیک یا MTCUME مفاهیم و تنظیمات مربوط به User Manager و RADIUS برروی میکروتیک به طور کامل آموزش داده خواهد شد در پایان این دوره آموزشی دانشجویان قادر به راه اندازی مباحث پیشرفته تونل ها، Accounting، مدیریت کاربران با User   Manager  وHotspot و غیره خواهند بود.

 MTCIPv6E: Mikrotik Certified IPv6 Engineer

عنوان این دوره مهندسی شبکه های مبتنی بر IPv6 میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی آموزشی دوره ی MTCNA می باشد. در این دوره مباحث مرتبط با مفاهیم IP نسخه ۶ به طور کامل آموزش داده می شود و برخی از سرویس هایی که با این پروتکل در میکروتیک کار می کنند نیز آموزش داده می شود.

 MTCINE: Mikrotik Certified Inter-Networking Engineer

عنوان این دوره مهندسی ارتباطات بین شبکه ای میکروتیک است. پیش نیاز این دوره ی  آموزشی دوره ی MTCRE می باشد. این دوره تنها دوره ی میکروتیک می باشد که نیاز به گذراندن دو دوره ی دیگر میکروتیک را دارد. دراین دوره آموزشی مفاهیم و تنظیمات مربوط به پروتکل های BGP، MPLS و VPLS برروی میکروتیک به طور کامل آموزش داده خواهد شد. در پایان دوره دانشجویان قادر به راه اندازی سرویس های مورد نیاز برای مراکز  سرویس دهنده (SP) خواهند بود.

در چارت زیر سری کامل دوره های میکروتیک با رعایت تمامی پیش نیاز ها نشان داده شده است:

trainingcourse1 compressorشایان ذکر است که برخی دوره های جدید میکروتیک مانند دوره ی سویچینگ در حال آماده سازی توسط شرکت میکروتیک می باشد. همچنین برخی مطالب مانند CAPsMAN که کنترلر قدرتمند وایرلس شرکت میکروتیک است و برنامه The Dude که نرم افزارمانیتورینگ شبکه شرکت میکروتیک است معمولاً به صورت کمپ برگذار می گردند. متأسفانه برخی از سرفصل ها در هیچکدام از دوره های میکروتیک فعلاً وجود ندارد و فقط نحوه پیکربندی آن ها در سایت ویکی میکروتیک موجود است. (مانند VRRP،LACP،IGMP،PIM و غیره)

نویسنده: حسین طارمیان  linkedin2 compressor

پیشنهاد نویسنده

لایسنس Commvault

اشتراک گذاری:

0 0 امتیازها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم ، لطفا دیدگاهی بنویسیدx